Dokumenty seryjne

UWAGA! Moduł dostępny w wersji HM Multi i HM Pro.

Funkcja służy do seryjnego (cyklicznego) wystawiania faktur (np. abonament, czynsz itp.).
Aby była dostępna należy w menu Ustawienia -> Firmy na zakładce Ustawienia zaznaczyć 'Używany jest moduł dokumentów seryjnych'.

Ustawianie opcji dokumentów seryjnych

Wybierz z menu Ustawienia -> Faktur seryjnych

Zakładka Podstawowe

Magazyn - wybierz magazyn (program proponuje ustawiony jako domyślny w opcjach lokalnych); w polu obok zdefiniuj wyróżnik dla faktur seryjnych. Może być taki sam jak dla wybranego magazynu lub indywidualny.
Drukowanie
- wybierz odpowiednio (dostępne opcje: Nie drukuj, Drukuj tylko oryginał, Drukuj oryginał i kopię używając jednego raportu, Drukuj oryginał i kopię używając różnych raportów, Drukuj tylko kopię).
Nazwa raportu do wydruku oryginału
- wybierz odpowiedni raport wydruku dla oryginału dokumentu. Jeżeli wcześniej została zaznaczona opcja 'Nie drukuj' lub 'Drukuj tylko kopię' okienko nie będzie  aktywne.
Nazwa raportu do wydruku kopii
- wybierz odpowiedni raport wydruku dla kopii dokumentu. Jeżeli wcześniej została zaznaczona opcja 'Nie drukuj', 'Drukuj oryginał i kopię używając jednego raportu wydruku' lub 'Drukuj tylko oryginał' okienko nie będzie aktywne. W polu obok wybierz ilość egzemplarzy kopii.
Fiskalizacja
- zaznacz jeśli posiadasz podłączoną drukarkę fiskalną i chcesz wydrukować paragony fiskalne dla 'nie płatników vat' do seryjnych faktur. UWAGA! Pamiętaj że jest to operacja nieodwracalna!
Saldo - jeśli chcesz, aby na wydruku faktury widniało saldo kontrahenta zaznacz pole 'Na dokumencie jest drukowane saldo kontrahenta'. Wcześniej skontaktuj się z nami w celu przygotowania indywidualnego wydruku.

Zakładka email

Wysyłaj emailem w formacie PDF, jeśli kontrahent ma email i można do niego wysyłać seryjnie - zaznacz, jeżeli chcesz żeby program automatycznie wysyłał wystawioną fakturę seryjną mailem do kontrahenta. Kontrahent musi mieć w kartotece przypisany adres mail oraz zaznaczoną opcję 'wysyłaj dokumenty emailem w formacie PDF'. Aby funkcja działała musi być zainstalowana drukarka PDF Writer.
Nie drukuj oryginałów dla kontrahentów do których wysyłany jest email - zaznacz jeżeli nie chcesz aby były drukowane oryginały faktur dla kontrahentów, do których wysyłana jest faktura seryjna mailem.
Nazwa pliku raportu do wydruku PDF - wybierz raport, który ma służyć do wydruku PDF - wysłania mailem (jeśli nie zostanie podany program użyje raportu oryginału).
Temat - wpisz temat dla wysyłanej wiadomości z fakturą seryjną w załączniku
Wiadomość - wpisz treść wysyłanej wiadomości z fakturą seryjną w załączniku

Definiowanie dokumentów seryjnych

Wybierz  z menu Katalog -> Kontrahenci lub przycisk z paska narzędziowego.
Dane nowego kontrahenta możesz wpisać korzystając z katalogu kontrahentów.
Kontrahent powinien mieć wypełnione pole 'sposób zapłaty' i ' termin płatności'.

Następnie należy zdefiniować dla kontrahentów pozycje jakie mają się znaleźć na dokumencie.
Po wciśnięciu przycisku Pozycje dok. seryjnych pojawi się okno 'Lista pozycji dla dokumentów seryjnych':

Aby skopiować pozycje dokumentów seryjnych z innego kontrahenta wciśnij przycisk ze strzałką obok przycisku Pozycje dok. seryjnych a następnie w pojawiającym się oknie dialogowym wybierz kontrahenta z którego zostaną skopiowane pozycje dokumentów seryjnych.

Aby dodać pozycję wciśnij przycisk Dodaj.

Wciskając przycisk Produkty wywołasz kartotekę produktów. Wybierz odpowiednią pozycję z listy lub zdefiniuj nową.

UWAGA! Jeśli w nazwie użyjesz oznaczenia <MMMM> np. '...abonament za miesiąc <MMMM> ...' program podczas generowania faktury zamieni <MMMM> na miesiąc taki jaki jest wybrany w polu "Za okres".
Użycie <RRRR> spowoduje zamianę na bieżący rok.
Dodatkowo można wykorzystać pola z kartoteki kontrahenta:
Pole użytk.1 - <KTR_UTEKST1>
Pole użytk.2 - < KTR_UTEKST1>
Data użytk.1 -  <KTR_UDATA1>
Kwota użytk.1 -  <KTR_UKWOTA1>

Po wybraniu towaru/usługi wpisz odpowiednio ilość, cenę (może być ustalona lub pobierana z kartoteki). Określ co ile ma być wystawiany dokument, datę rozpoczęcia i zakończenia oraz stan (aktywny, blokada, zakończony).
Po wpisaniu wszystkich informacji wciśnij Zapisz.

Aby usunąć pozycję, podświetl ją na liście i wciśnij przycisk Usuń.

Aby poprawić wciśnij przycisk Popraw. Wprowadź zmiany i Zapisz.

Wystawianie dokumentów seryjnych

Wybierz z menu Dokumenty -> Wystawianie faktur seryjnych.

Za okres - wybierz za jaki okres mają być wystawione dokumenty, lub określ daty od/do.

Pokaż listę - po wciśnięciu zostanie wygenerowana lista dokumentów seryjnych.

Usuń z listy - jeśli jakaś pozycja ma zostać usunięta, podświetl ją a następnie wciśnij ten przycisk.

Jeśli lista pozycji jest poprawna wciśnij Generuj dokumenty. Program zapyta czy ma wygenerować wybraną ilość dokumentów.

Magazyn - zależny od ustawień opcji dokumentów seryjnych

Wyróżnik - dodatkowy symbol, przez który będzie łamany numer dokumentu, zależny od ustawień opcji dokumentów seryjnych

Data wystawienia, Data sprzedaży - wpisz odpowiednio daty dokumentu. Pogram proponuje datę bieżącą - możesz ją zmienić.

Wystawił - wybierz wystawiającego dokument. Program domyślnie podpowiada osobę zalogowaną do programu ( patrz Opcje -> Użytkownicy).

Patrz również:  Opcje dokumentów

Strona główna


©Programer Centrum
Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)