FZ - Faktura zakupu
Wybierz z menu Dokumenty -> FZ Faktura Zakupu lub przycisk z paska narzędziowego.

Magazyn* - wybierz magazyn, do którego przyjmujesz towar (program proponuje ustawiony jako domyślny w opcjach lokalnych);

Numer - program automatycznie podpowiada kolejny. Jeśli dla danego magazynu lub w opcjach dokumentów ustaliłeś wyróżnik w polu obok będzie pojawiał się dodatkowy symbol. Na wydruku numer będzie łamany przez ten symbol;

Data wystawienia - wpisz datę wystawienia dokumentu. Pogram proponuje datę bieżącą - możesz ją zmienić;
przyjęcia - data przyjęcia towaru do magazynu;
otrzymania - data otrzymania dokumentu;

Dostawca - wpisz w polu pod słowem Dostawca skrót żądanego kontrahenta, lub w polu NIP podaj NIP kontrahenta. Pola poniżej zostaną wypełnione, jeśli zostanie odnaleziony w katalogu.
Jeśli nie po wciśnięciu Kontr. lub [Alt+K] otworzy się katalog kontrahentów, w którym możesz wyszukać ręcznie. Jeśli nie ma - dopisz.
Dane nowego kontrahenta możesz wpisać korzystając z katalogu kontrahentów lub bezpośrednio wypełniając odpowiednie pola na dokumencie (kontrahent jednorazowy).

Nr dok. dostawcy - wpisz numer z faktury zakupu;

Wystaw na podstawie - jeśli faktura ma być wystawiona na podstawie innego dokumentu należy wybrać rodzaj, a następnie konkretny dokument (np. PZ, ZD). Pozycje i kontrahent zostaną przeniesione automatycznie.
Jeśli przed wywołaniem przycisku Wystaw na podstawie wybierzesz kontrahenta, zostanie wywołana lista dokumentów tylko dla niego.
UWAGA! Wpisanie faktury na podstawie dokumentu PZ nie powoduje kolejnego przychodu towaru do magazynu. 
Jeśli chcesz wypisać dokument na podstawie kilku dokumentów zaznacz je klikając myszą na szarym kwadracie znajdującym się po lewej stronie dokumentu. Na kwadracie znajdzie się znak zaznaczenia. Następnie naciśnij przycisk yj lub [ENTER].

Krajowy/Export 0%/Export VAT - wybierz rodzaj dokumentu, następnie wybierz walutę i przelicznik, numer tabeli kursu walut z odpowiedniego dnia;

Zakładka Pozycje
Wyświetlane kolumny: indeks, nazwa towaru, ilość, ceny itd... możesz dostosować do własnych potrzeb w menu Ustawienia -> Dokumentów.

Wypełnienie pozycji 'towarowych' na dokumencie

Zakładka Nagłówek

Razem brutto - wartość pozycji;
Opłaty dodatkowe - wartość dodatkowych opłat związanych z zakupem;
Do zapłaty - łączna wartość;
Sposób płatności - wybierz odpowiedni z listy, którą możesz edytować z menu Opcje -> Słownik -> Sposób zapłaty;
Termin zapłaty - wpisz odpowiednio;
Priorytet płatności - wybierz odpowiedni z listy;
Zapłata przy wystawianiu - kwota częściowej lub całkowitej płatności przy wystawianiu;

Transport - wybierz odpowiedni z listy, którą możesz edytować z menu Opcje -> Słownik -> Rodzaj transportu;
Koszt - wpisz wartość należną za transport;
Uwagi - dodatkowe pole, w którym można umieścić dowolny tekst. Stały tekst można przypisać do dokumentu - patrz Opcje dokumentów -> zakładka Drukowanie -> pole 'Tekst drukowany na dokumencie';
Drukuj uwagi - zaznacz jeśli tekst wpisany w polu 'Uwagi' na zostać wydrukowany na dokumencie. Stałe zaznaczenie - patrz Opcje dokumentów -> zakładka Drukowanie - pole 'Domyślnie zaznaczaj drukowanie uwag';
Wystawił - wybierz wystawiającego dokument. Program domyślnie podpowiada osobę zalogowaną do programu ( patrz Opcje -> Użytkownicy).

Zakładka Kwoty VAT

Sprawdź czy wartości na fakturze zakupu są takie same jak na wprowadzanym dokumencie. Program przeniesie podsumowane wartości netto, podatku oraz brutto w rozbiciu na przynależność towarów do odpowiedniej stawki VAT. Podsumuje całość FZ w polu Razem. Istnieje możliwość zmiany wartości wpisanych przez komputer, gdyż może się zdarzyć, że wartości na fakturze zakupu i te w Kwoty VAT będą się różniły (na poziomie grosza - wyższa różnica będzie świadczyć o błędnie wystawionej fakturze zakupu). Jeśli chcesz poprawić kwoty, wyłącz pole 'Wyliczaj kwoty automatycznie'.

Zakładka Dodatkowe
Dokumentowi można przypisać wiele osób, które będą brały udział w prowizji od dokumentu- patrz Opcje prowizji.

Zapisanie dokumentu
Sprawdź czy wszystkie pozycje na dokumencie są zgodne, jeśli tak zapisz go używając przycisku Zapisz.
Jeśli w Opcjach dokumentów na zakładce Dodatkowe zaznaczone jest pole "Pytaj o potwierdzenie przed zapisaniem" zostanie wywołane okno dialogowe z pytaniem czy chcesz zapisać dokument oraz czy ma być wydrukowany. Jeśli w Opcjach dokumentów na zakładce Drukowanie zaznaczone są pola 'Domyślnie drukuj' i 'Domyślnie drukuj dokument kasowo/bankowy' program będzie proponował wydruk.
Dla dokumentu z terminem płatności pole 'Drukuj dokument kasowy lub bankowy' nie wyświetli się w tym oknie. 
Jeśli chcesz zapisać wciśnij przycisk Tak - dokument zostanie zapisany i wydrukowany. Jeśli wciśniesz przycisk Nie powrócisz do edycji dokumentu.
Jeśli nie chcesz zapisać dokumentu użyj przycisku Cofnij lub kliknij myszką w krzyżyk zamykając okno wystawiania dokumentu.

Zmiana cen zakupu/sprzedaży 
Jeśli cena zakupu ulegnie zmianie w stosunku do poprzedniej, w zależności od ustawień w kartotece towarów
na zakładce Pozostałe informacje, oraz w Opcje towarów na zakładce Dodatkowe, program będzie automatycznie wyliczał ceny sprzedaży na podstawie marży lub marżę nie zmieniając ceny sprzedaży albo wyświetli okno dialogowe Zmiana ceny zakupu.


W górnej części podane są informacje na temat starych cen, w części dolnej proponowane są nowe ceny lub marże w zależności od ustawień. Jeśli chcesz zobaczyć przed zatwierdzeniem, jak będą wyglądać ceny sprzedaży, użyj przycisku Przelicz marżę i upusty/Przelicz ceny. Po dokonaniu zmiany naciśnij przycisk OK.
Zmianę cen można dokonywać dla każdego towaru pojedynczo lub zaznaczając pole 'Przeliczaj ceny wszystkich' lub 'Przeliczaj marże/upusty wszystkich'.

Przeglądanie/Poprawianie/Usunięcie dokumentu
Wybierz z menu Dokumenty -> Przegląd lub użyj przycisku z paska narzędziowego.
Wybierz rodzaj dokumentu i z listy odpowiedni, a następnie naciśnij odpowiedni przycisk:

Pokaż - po zapisaniu dokumentu możesz go przeglądać i drukować.

Popraw - dokonaj korekty i zapisz dokument. Jeśli nie chcesz zapamiętać wprowadzonych zmian użyj przycisku Cofnij.

Usuń - program zapyta czy jesteś pewien, że chcesz usunąć.
Usunięcie zostanie odnotowane, a szczegóły możesz zobaczyć w zestawieniu usuniętych dokumentów.
Operacja skasowania dokumentu powoduje usunięcie towarów z magazynu, do którego był przyjęty, co spowoduje wygenerowanie brakujących wydań jeśli towar był już rozchodowany. Pojawi się komunikat:

UWAGA! Nie jest możliwe usunięcie ani poprawa dokumentu, na podstawie którego był wystawiony inny dokument.

Pokaż zapłaty - pokazuje zapłaty za dokument

Eksport - wykonuje eksport pozycji do pliku tekstowego

*opcja dostępna w wersji wielomagazynowej.

 

Patrz również:  Opcje dokumentów

Strona główna


©Programer Centrum
Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)